AUTORETRATS POP A 1r ESO

Adeli Climent, professora d’Educació Plàstica ens explica el projecte:

“L’art al segle xx ens va voler mostrar com es podia dissociar la forma i el contingut. Es donava importància a elements que fins aquell moment havíen estat considerats un simple complement.

Al segle xx trobem molts moviments artístics, anomenats avantguardes en el seu conjunt, que  volien ser una nova finestra fresca dins la historia de la pintura. Abans del treball del autoretrat, els alumnes han conegut i estudiat el FAUVISME: Organitzar un quadre a partir del color; el CUBISME: Mirar l’objecte desde múltiples punts de vista i representar al quadre tots els punts de vista al mateix temps; i la FOTOGRAFIA i cóm va canviar el rumb de la pintura.

Tornem després al punt de partida, i passem a explicar el moviment del Pop-art en la figura de ANDY WARHOL. I cóm tant en la música com en l’art, EL MOVIMENT POP va estar una crítica al sistema.

Warhol va estar en contacte amb Els Beatles (treballat en l’àrea de música al segon trimestre), i sobretot  amb  John Lennon.

Per altre costat, l’autoretrat és un sistema útil per a aprendre a dibuixar el rostre humà. En la representació de la imatge personal intervenen diversos factors: la maduresa, la visió, més o menys encertada, que tenen sobre si mateixos, les imatges estereotipades sobre la figura masculina o femenina, fins i tot algunes tècniques de dibuix que poden aplicar encara que no responguin a la realitat: ulls estil manga, nas amb forma d’interrogació…

En el retrat descrivim de manera combinada les característiques físiques però també les psicológicas de la persona, el seu caràcter. Al treballar l’Autoretrat, podem per tant, estudiar-nos i analitzar-nos a nosaltres mateixa. I és el que han fet els alumnes de 1r ESO.

Una vegada realitzades un parell de fotos al pati, els alumnes han treballat per començar a treballar els autoretrats utilitzant el programa online GIMP per a generar tres versions de cada fotografía: imatge posteritzada, indexada a 1 to de negre i en línees isòfotes. Cadascú ha escollit una de les tres per a cada retrat (en mascareta i sense) i els han treballat en papers i cartolines de colors.

El resultat, com es pot observar a les fotografies, ha estat ESPECTACULAR!!!!